Řada 181
Se zkušenostmi s lokomotivní řadou E669.0(nyní 180) si bývalé ČSD objednaly další šestinápravové lokomotivy pro nákladní dopravu. Celkem bylo vyrobeno 150 kusů ve dvou sériích.
Technický popis
Tyto stroje jsou vybaveny šesti stejnosměrnými sériovými tlapovými trakčními motory o celkovém výkonu 2610 kW uložené na otočných podvozcích, které jsou pro jízdy do zatáček spojeny příčnou vazbou. Vypružení se jako u řady 180 skládá z ocelových šroubovitých pružin doplněné listovými pružinami. Nasávání vzduchu do strojovny se děje pomocí otvorů ve střeše lokomotivy, proto je použita uzavřená skříň oproti řadě 180. I zde je použit brzdící systém DAKO, který se skládá z pneumatické samočinné a přímočinné brzdy a samozřejmě ruční brzdy. Regulace výkonu je odporová, odporníky jsou litinové spojené se stykači, které se spínají společným elektropneumatickým motorem.
Provoz
Lokomotivy řady 181 jsou v provozu pouze u ČD. Dva stroje s inventárními čísly
Technické údaje
Výrobce: |
Škoda Plzeň |
Tovární označení: |
31 E 1 – E669.101 -
1150 |
Rok výroby: |
1961 – 1962 |
Počet kusů: |
150(pro ČSD) |
Rozchod: |
|
Napájecí systém: |
3 kV ss |
Uspořádání dvojkolí: |
Co‘ Co‘ |
Maximální rychlost: |
|
Jmenovitý výkon: |
31 E 1(181) – 2610
kW 31 E 2(stroje pro
SSSR) – 2790 kW |
Maximální tažná
síla: |
345 kN |
Hmotnost ve službě: |
124,2 t |
Maximální hmotnost
na nápravu: |
20,7 t |
Délka přes
nárazníky: |
|
Vzdálenost otočných
čepů: |
|
Rozvor podvozku: |
|
Šířka lokomotivy: |
|
Výška lokomotivy se
staženým sběračem: |
|
Průměr nových kol: |
|
Minimální poloměr
oblouku: |
|
Autor textu: Daniel Forejtar
Inspirace: Atlas vozidel 1.díl Elektrické lokomotivy ČD a ŽSR
Náhledy fotografií ze složky Řada 181